Nu är vi framme :-)

Efter en lång natts sömn 10 Tim så klev vi upp kl 6 o tog en promenad längs stranden åt en tidig frukost. Nu ligger vi o slappar vid poolen. Det fläktar superskönt ifrån havet som är precis bredvid poolen. Vi mår toppen 👍🏻☀️

Thailand igen och Koh Chang

Hej, Sofie påminde mig precis att vi hade resebloggen som jag nästan hade glömt bort så nu kör vi igång igen. Eftersom vi åker till Koh Chang igen så kan det vara kul att se vad vi tycker denna gång och jämföra lite. Fast nu blir det en resa utan barnen med. Så om det funkar så bloggar jag lite denna gång med - God Jul så länge <3

Här kommer då lite bilder från resan Koh Samet och Koh Chang samt BKK

Tagen på piren Bang Bao på Koh Chang

Hemma igen och sista inlägget!

Hejsan, sitter nu vid datorn hemma och pustar ut. Jatte har somnat i soffan, det blir svårt att hålla sig vaken på kvällarna i början, klockan är just nu 12 på natten i Thailand och här hemma kl. 18.

Jag ska försöka lägga in lite mer bilder från Bangkok och de sista dagarna på Koh Chang men jag orkar inte i kväll.

Måste bara berätta att vi träffade på 2 st svenskar i Bangkok som vi träffat på seglingsturen på Koh Chang.
De satt på samma flodbåt som vi tog när vi skulle till Grand Palace. De bodde vid Siam Square och det är långt från vårt hotell - visst är det konstigt ibland vad världen är liten! Vi träffade tom på dem igen lite senare samma dag på Khao San Road dit vi istället åkte när det var för fullt på Grand Palace.

Flygresan har gått bra, det var lite svårt att sova i natt för en liten flicka strax bakom våra flygsäten skrek och grinade ett bra tag. Sedan hade vi en annan familj med två pojkar i 7-10 års åldern som bråkade och svor åt varann (både vuxna och barn) under nästan hela flygresan, de råkade hamna nära oss på båda flighterna. Phu !!

Vi hörs och syns.....kramar Kina och resten av familjen.

Ps. Sofie är inte helt bra i ögat ännu men ska till S:t Eriks ögonsjukhus imorgon och se vad de säger.

Bangkok och snart pa vag hem

Hejsan, forlat for vi inte har uppdaterat pa ett tag, man kan saga att var start i Bkk har inte varit den basta.
Jatte fick magproblem sista dagen pa koh chang och hade en jobbig resa till Bkk. Vi akte en taxi hela vagen fran hotellet till vart hotell i Bkk. Han hade magsmartor och kunde knappt ata nagonting. Sofie hade tidigare ocksa pa Chang fatt problem med vanster oga med en ogoninflammation. Hon fick droppar & antibiotika av en doktor hon besokte sjalv nar vi alla andra var pa en snorklingtur (som jag tror att jag skrev om att vi skulle gora i forra inlagget). Dropparna funkade i alla fall och hon vart battre ogat.
Tyvarr sa forsvann flaskan med ogondropparna i taxibilen pa vag till Bkk. Sa vi gick till apoteket (om man nu kallar deras Pharmacy for det.....) och fick nya ogondroppar, som tyvarr inte hjalpte.

Sa pa tisdagen sa fick vi aka till BKH International hospital och traffa lakare dels for Jattes magonda som var annu varre och Sofie roda o rinnande oga. Vilken start va?
Jatte fick en massa medicin mot sin mage o lakaren trodde det var bakterier och hans smarta satt vid tjocktarmen. Sofie fick nya ogondroppar som skulle tas varje timme dagtid och varannan timme nattetid - det var den nattsomnen!!! Hon fick ocksa aterbesokstid dagen efter, lakaren trodde att hon hade fatt bakterier av vattnet och man kan fa det vid anvandning av linser.

I alla fall nu kan jag meddela att Jatte ar mkt battre och har bara lite ont i magen nar han ater men ar pa benen igen, han var riktigt sankt ett tag. Sofie och jag har varit tillbaka till sjukhuset idag for vi tyckte inte att dropparna fungerade som det skulle och hon fick jatteont varje gang vi akte skytrain eller taxi med stark aircondition.
Nu har hon fatt nya droppar + ngt andra droppar som ska smorja ogat. Dessa behover hon bara ta 4 ggr om dagen, sa jippie, en hel natts somn for Sofie o mig.

Med andra ord sa har vi inte hunnit gora sa mkt har som vi hade velat, jag och tjejerna var igar i alla fall pa Patpongs nattmarknad och tjejerna kopte snygga vaskor.
Vi fick stalla in var cykeltur som skulle varit igar och om allt funkar sa ska vi till the Grand Palace imorgon och kanske till shoppingen i Khao San. Glomde saga att vi var pa MBK idag ett stund innan vi blev slut och drog hem.

Jag vagar knappt beratta att jag har haft problem med bihalerna och varit forkyld och Therese har haft ont i magen och fick hog feber inatt som tack o lov verkar vara normal idag igen......
Inte for jag langtar hem till snon och kylan men det skulle vara skont om alla blev helt friska igen.

Jag har tagit lite bilder fran vart fina hotell som har utsikt over floden o vi bor pa 22 vaningen. Tyvarr hinner jag inte det for internet stallet stanger om 5 minuter.
Vi har jattefina rum med manga bra tv-kanaler och det ar ju tur nu nar man har spenderat sa mycket tid pa rummet. Frukosten pa hotellet ar ocksa helt enorm - det finns hur mycket som helst att valja pa!!

Ja, det var summeringen av tiden i Bangkok sa har langt. Ha det bra sa ses vi snart igen hemma i Svedala.

Kramar Kina och resten av familjen.

Gott nytt ar!

Gott nytt ar till er alla. Vi hade en laaang nyarskvall med vantan pa 12-slaget. Men sedan fick vi se varldens fyrverkeri fran stranden. Det small och exploderade till hoger och vanster!!!

Bilderna ovan ar tagna fran var tur med elefanter i forrgar. Sofie och Therese hangde pa och badade med dem. Tror att de tyckte det var jattekul. Vi fick tom prova pa att rida ordentligt med att sitta pa elefantens huvud. Fegis som man ar sa hoppade jag over det.

Bilderna ovan ar tagna fran vart "nya" hotell, VJ health & Spa. Imorgon far vi pa en sista tur pa Koh Chang. 4 island tour med snorkling och bad. Det ska vara klarare vatten och finare koraller pa oarna soder om Koh Chang. Pa mandag far vi till Bangkok for sightseeing och shopping. Vi aker med "hyrd" taxi hela vagen fran Koh Chang till hotellet i BKK. Det tar ca 4 timmar.
Nu star Sofie och hoppar bakom mig o vill in pa Facebook sa det ar bast jag slutar. Jag hor av mig igen. Vi alla mar i alla fall jattebra och trivs fortfarande som fiskar i vattnet !!! Kramar fran Kina

Lite bilder fran Koh Chang

Detta traffade vi pa langs huvudgatan pa White sand beach. Alla provade och det var skitkul!! (bildern visar fiskar som ater upp doda hudceller)

Nu har jag antligen fatt hjalp av Sofie med att lagga in lite bilder. De forsta tva bilderna ar pa familjen nar vi var pa White Sand Beach. Det fanns ett stalle som hade fiskar som at dod hud och det ville ju barnen testa. Det kittlades nagot enormt! Bilden efter det ar tagen pa piren i Bang Bao och nasta fran en bar pa samma stalle. Det var en liten mysig men turistisk by som ligger langst ned pa Koh Chang. igar sa var vi pa katamansegling runt on, dar vi traffade en massa trevliga svenskar. Snorklingen var vall inte den basta, vattnet var ganska grumligt. Idag ska vi rida pa elefanter och aven fa bada med dem! Imorgon ska vi byta hotell och istallet bo langst ned pa Klong Prao.
Hoppas allt ar bra med er dar hemma.
Gott nytt ar!
Kram rosarna

Koh Chang

Hejsan, nu ar vi framme pa elefanton efter en smidig fard med speedboat och privat taxi hela vagen till vart hotell pa koh chang (= elefant). Har ar stranderna inte lika vita som pa samet men fina o langa.
Vi forsokte lagga upp lite fina bilder men misslyckades efter 15 min forsok so jag far fraga teknikproffset imorgon.

Vi var inne pa den stora stranden idag, white sand beach och shoppade, at middag och bestallde en segeltur med catamaran och snorkling runt koh changs sma oar. Pa onsdag blir det av och imorgon kommer Therese kompis Mimmi hit och halsar pa. Hon bor 2 strander soder om oss. Vi mar alla bra forutom Sofie som har lite magont och Jatte som har fatt flera konstiga bett pa en arm. Alltid nogon som inte ar helt topp !!!! Men vi klagar inte. Har ar det tom lite svalare an pa Koh Samet och kvallarna ar ljumna och skona. Vi ska nu hoppa i sang och hoppas att ni alla mar bra i Sverige. Vi langtar inte hem annu pa ett bra tag.

Kul med alla kommentarer, det uppskattas och forsatt skriva om ni har lust.

Manga kramar fran Rosarna och vi forsoker aterkomma snart med lite bilder.

God Jul i forskott

Hejhej!
Dagarna kanns som dom gar otroligt fort. Vi har nu varit i Thailand i 5 dagar och har pa Koh Samed i 3 dagar. Imorgon ar det Julafton, kanns konstigt att fira det har pa andra sidan jorden. Det kommer att bli buffe har pa hotellet da. Familjen funderar pa att aka pa en snorkling tur innan for att tiden ska ga snabbare innan middagen.
Mamma ar tyvarr fortfarande sjuk men hon mar iallafall battre idag an igar. Som ni vet sa blir det inga superlanga inlagg nar jag skriver men mamma har lovat att uppdatera sa fort hon mar battre. Har kommer lite bilder ifran Koh Samed iallafall.

Kram ifran Sofie
Resten av familjen halsar ocksa, saklart!

Sol och bad ar det som galler!

Hejsan allesammans, Sofie har igen!
Vi borjar med lite trakiga nyheter. Mamma har gatt och blivit sjuk. Hon har feber och ar allmant seg. Vi vet inte riktigt vad de beror pa men det bara slog till idag nar hon och pappa var ute och gick. Forhonningsvis mar hon battre imorgon efter en god natts somn.
Har pa Koh Samed ligger vi mest pa Stranden och tar det lugnt. Vi hade planerat att aka och snorkla imorgon men vi tar nog det pa Julafton istallet. Det ar inte langt kvar nu!
Myggorna har borta terroriserar oss tyvarr. Alla har blivit stuckna men varst drabbad ar nog tyvarr jag. Det verkar som jag ar overkanslig mot myggorna har, mina mygbett ar namligen stora som femkronor och roda. Trakigt men vad ska man gora.
Det ar skont att hora hur kallt det ar dar hemma da njuter man mer av att vara har. Den 25 aker vi vidare till Koh Chang. Vi far hoppas att mamma kan komma och uppdatera mer har nar hon mar battre.
Kram pa er alla ifran oss alla!

Hej ifran Koh Samed

Hejsan alla dar hemma, Sofie har!
Just nu sitter jag har pa internet cafet pa varat hotel, Samed Villa. Vi kom hit med Speedboat ifran Ban Phe. Det var meningen att vi skulle ta en public boat men vi fick lite mixade budskap vart den gick ifran och nar sa vi tyckte att det var enklast att ta speedboat. Den gick ju dessutom hela vagen fram till varan strand. Mamma far beratta mer om allt sedan. Jag tankte namligen mest passa pa att lagga upp lite foton pa familjen som ar tagna med min kamera. Inga fina naturbilder, det far masterfotografen therese sta for, utan mest foton pa familjen.

Pappa och Jag forsta kvallen.

Therese vid en av piererna i Ban Phe

Pappa pa Kim's Beach
Mamma utanfor vart hotelrum innan vi skulle aka till Koh Samed.
Jag innan Koh Samed.
Forsta synen nar vi gick in pa hotellrumet i Koh Samed.

Sa thats all from me right now. Vi far hoppas att masterskribenten mamma skriver lite mer om var vi ar och vad vi har gjort och ska gora och annat kul. Sen att Therese lagger upp lite bilder ocksa. Men ni far ha det bra dar hemma!
Kram pa er,
Sofie
P.s Juste jag hade totalt glomt en grej jag maste beratta om. Jag stod i duschen pa hotellrummet i Ban Phe och helt plotsligt kanner jag nagot vid min fot. Nar jag tittar ned sa ser jag nagot svart klattra upp pa mitt ben (Jag hade inga glasogon sa jag trodde den var tva ganger tjockare an vad den var). Det var en tusenfoting, ni skulle hort vad jag skrek. Pappa och Therese fick sig ett gott skratt kan jag lova medans mamma var snall och hjalpte mig skolja ned den i avloppet medans jag stod och smaskrek.

Framme och nu ska vi vidare till Koh Samet

/Hej, antligen tillgang till dator men inga svenska bokstaver.
Resan gick bra forutom ryggont (Sofie) ont i baken (Kina) skavda knan (Jatte). Det var lite tatt mellan satena. Annars var maten bra och bra service.
Vi har varit 2 dagar nu i Ban Phe o snart ska checka ut och aaka med faergan till Koh Samet. Igar tog vi det lugnt och akte sangthaew (kommunal minibuss) till Mae Pim/Kims beach och badade, daer var det fullt med svenskar. Vi tog alla massage o madde toppen. Nu ska vi ata frukost och checka ut. Bilder far komma senare
Sa jag hoppas allt forstar min lustiga svenska. Vi mar alla jattebra och ar lyckliga att vara har.
Hoppas att ni alla som laser detta ocksa mar bra.

Här kommer ett nytt inlägg om vår Thailandsresa!!

Imorgon är det dags...då lyfter planet mot Bangkok med mellanlandning först i Istanbul.
Jag har äntligen hittat lösenordet till vår sida så nu kan jag uppdatera och lägga in ny text och bilder.

Ska försöka hinna med att maila till alla och informera om bloggens adress.

Vi hörs igen!!

Många kramar Kina och resten av medlemmarna i vår Ros familj.

New York - så stort och ändå så litet !?!

Sista stoppet på resan. Från en stad till en annan. San Francisco känns förstås väldigt litet i jämfört med NY men vi har ju bara sett en bråkdel av båda städerna.

Den 4:e juli träffade vi min chef och kollega Robert och hans två söner på kvällen och hade tur att hitta ett ställe vi kunde äta på vid vattnet på väg till Fishermans Wharf där alla fyrverkerier skulle vara.
Kl. 20.30 skulle allt börja och vilket fyrverkeri sedan - i över 20 minuter så smälde de och skickade upp raketer i mest  blått, rött och vit förstås men ändå helt fantastiskt. Annars så såg vi inte något speciellt firande.
På morgonen åkte vi spårvagn och besökte den norska sjömanskyrkan som låg nära vattnet och hade en otrolig utsikt över San Fransicso bukten.

Utsikt från den norska sjömanskyrkan som också hade den svenska flaggan på sin balkong

Vi avslutade vår sista dag i SF med att åka till Golden Gate Park som ligger vid havet och passerade Heigts som är hippiekvarteren. Det var många tokiga och färglada byggnader och affärer. Slitna hus blandade med riktigt fina typiska SF hus längs bussfärden. Framme vid Golden Gate Park vandrade vi runt för att leta upp Japanese Garden och efter mycket letande och lite frågande så hittade vi den. Måste bara berätta att på vägen dit i parken så hade de gratis danslektioner i Lindy dance, se bilden från deras hemsida som vi stannade och tittade på. Det var häftigt och folk i alla åldrar dansade loss!! Tyvärr har vi ingen bild ifrån detta utan bara denna som jag har hittat på deras hemsida.
LindyinthePark.com header image 1

Till slut så fann vi i alla fall Japanese Garden som inte var något speciellt så efter ett litet tag gav vi oss av och åt i stället på ett trevlig indisk restaurang just utanför parken.

Glömde berätta att vi åkte till Alcatraz på eftermiddagen och vi hade strålande väder.
Det var en verkligen speciellt besök och man fick lyssna på allt som hade hänt i hörlurar och gå runt i fängelset.
Bilden ovan är utsikten mot San Francisco från Alcatraz ön.

På onsd. morgonen var det tidig start för att gå upp och åka till flygplatsen i SF, efter lite strul med incheckningen så var vi då äntligen på väg till sista stoppet på resan. 5.5 timme skulle flyget ta, men så vart det ju inte....för det var åska och oväder över NY och vi fick landa Allentown, Pennsylvania, några mil väster om NY för vi kunde inte cirkulera längre med planet och vänta ut ovädret. JFK flygplatsen var helt avstängd. Vid Allentown flygplatsen hade de tyvärr ingen service för United Airlines som vi flög med så vi kom sist i listan att få bensin och de hade ingen stege heller som passade vår flygplanstyp så det blev att vänta i planet - ingen fick gå av. Väntan gick ändå bra och vi landade till slut på JFK i New York vid 19-tiden på kvällen drygt 3 timmar försenade.

Vi fick väskorna riktigt fort trots att flygplatsen var full med plan som också hade väntat på att landa och efter en rolig taxi resa med en ung man från Bangladesh som pluggade på dagarna och körde taxi på kvällar och nätter extra. Som tur var, var detta hans 1:a pass för kvällen. Jag behöver väl inte nämna att han körde som alla verkar göra här i NY, fort som sjutton och efter lite letande hittade vi fram till vårt hotel, The pod hotel. När vi skulle checka in visade sig att vi inte fick plats i det rum vi hade bokat på hotels.se - det var alldeles för litet så vi fick lägga till lite och nu har vi en liten studio som är jättefin med ett jättesnyggt badrum och ett stort rum där vi sover. Vi bor jättebra med en massa restauranger, pubar
och affärer runt omkring.

Idag har vi vandrat runt lite och åkt upp till 80-våningen på Rockefeller center och sett NY från "ovan" - vilken fantastisk utsikt, vi hade klart väder och såg Central Park, Frihetsgudinnan, Empire State Building och mycket mer.

Utsikt från Rockerfeller - The Rock  med Empire State Building

Utsikten åt andra hållet mot Central Park

Vi gick vidare till Time Square där det var fullt med turister som man fick trängas vid. Barnen började bli lite sega, Therese har tyvärr haft huvudvärk och varit förkyld i några dagar så vi tog en sightseeing tur med buss och åkte runte hela Central Park samt Harlem medan en guide berättade om alla platser. Turen tog över 2 timmar och det var verkligen skönt att vila benen lite och sitta i solen på övervåningen på bussen och se allt i lugnt tempo. Imorgon ska vi åka vidare med samma buss och se södra delarna av Manhattan samt ta en båttur runt Manhattan och åka runt Frihetsgudinnan. Allt ingår i biljetterna vi köpte idag.

Fast man tar sig snabbt fram och runt i NY men att gå och se hela Manhattan tar lång tid. Jag tycker ändå vi har sett mycket bara idag.

Måste bara berätta att jag satt på planet hit bredvid en amerikanska från SF som jag pratade med lite på slutet av flygturen. Hon skulle jobba i NY idag och åka hem imorgon igen, gissa om min förvåning när hon ser mig precis innan vi ska kliva på sightseeing bussen idag på Times Square och säger att  - är det inte otroligt att vi möts igen!!!! Världen är ibland liten. Tänk att vi sågs igen i denna 9 miljonersstad.

Nu undar väl alla vad jag menar med att NY är stort men ändå litet, ja vad menade jag egentligen med det ???
Jag tänkte på att Manhattan är ändå så många olika stadsdelar och områden och alla är i sig inte så stora så man lär känna sina kvarter väl. Men om man lägger ihop alla olika områden, Greenwich, Meetpack, Upper East osv så blir det ändå så otroligt stort.

Allt känns jättebra i NY och jag vill absolut hit igen, dessa tre dagar kommer att gå alldeles för fort och det finns så mycket mer att se, så det är bara att börja spara och hoppas att man har råd med en långweekend någon gång i framtiden. Det ända som är negativt är att allt är ganska dyrt, ugnefär som Sverige och ska man äta fruktost, lunch och middag varje dag så rinner pengarna iväg!!

Hoppas att ni snart får lite bättre väder igen efter allt regnande, som säkert var välbehövligt, om inte så ska jag försöka ta det bra vädret i N Y med mig hem.

Många kramar Kina och familjen

Snart är det den 4th of July

Och det ska vi fira med alla amerikaner imorgon, undrar hur det blir.....?

Nu har vi varit några dagar i S F. Vi hade hyrbilen kvar den första dagen så vi gick upp i god tid och tog en tur på Lombard Street (den krokigaste gatan) och vi var helt ensamma - inga andra bilar där. Däremot var det en massa människor överallt som fotade och filmade och nästan stod i vägen för oss (trodde jag fast de stod på trottoaren vid gatan men eftersom den är så otroligt krokig så såg det ut som de stod mitt i gatan). Vi ska åka förbi där imorgon igen med spårvagn (cable car), som vi inte ännu har testat. Det verkar mest vara vi turister som åker i spårvagnarna. De lokala åker buss eller el-spårvagn (street car), som är mycket billigare !!!

Bild tagen när vi åker på Lombard street, tyvärr syns inte alla kurvor så bra....

Efter Lombard street så åkte vi över Golden Gate bridge och det var faktiskt riktigt bra väder så det blev många foton. Annars brukar bron vara gömd i dimma vid denna tid på året. Efter Golden bridge besökte vi Sausaulito som är en mysig liten stad med många gallerier och butiker samt tjusiga hus där de bor som har pengar. Vi strosade omkring där en stund men ingen av tjejerna var på något vidare humör så det vart ett kort stopp för mat.

Jatte och jag ville absolut inte hem på en gång så vi åkte vidare till Muir Woods, en nationalpark i närheten där de har de jättestora Redwood träden. Jatte, Therese och jag tog en promenad i den fina skogen och en del träd var verkligen enorma. Tydligen är denna park vanligtvis mycket välbesök och det är svårt att få tag i parkering, men vi hade inga problem. Det verkar vara så att där de har varnat i guideböckerna för välbesökta platser har det inte stämt nu när vi har besökt dessa platser. Kanske beror detta på lågkonjunkturen??

Efter Muir Woods åkte vi hemåt igen över Golden Gate och betalade vår broavgift och var på väg hem för att lämna bilen.
Men då tyckte jag vi skulle ta en sväng förbi Alamo Square, där de fina husen som visades i tv-serien Huset Fullt finns.
Alamo Square var verkligen en söt och fin park och husen likaså, från parken hade vi en strålande utsikt över S F och bukten bakom.

Den kända husraden från Huset Fullt och San Francisco skyline i bakgrunden

När vi vaknar sedan dag 3 utan bil - alltså idag så har Jatte och jag sovit på grannhotellet, eftersom det blev för trångt i vårt lilla hotellrum med 5 pers. Vi studsade upp tidigt och åt en usel typiskt lågpris hotellfrukost och gick sedan ned på stan och hittade ett litet ställe som sålde bra och billigt kaffe. Ungarna låg o snusade sin skönhetssömn på sitt rum och kl. 10 gick vi till dem och sa att det var dags att "upp och hoppa". Jag, Therese & Micha har varit och shoppat idag. Vi hittade inte så mycket att köpa, de mesta av kläderna i affärerna vi var i hade inget direkt som föll i smaken och ibland var det för dyrt och inte värt att släpa med hem. Vi köpte dock varsitt par Converse skor.
Jatte och Sofie gick till hamnen och tog sig en båttur. Ny bild på Golden Bridge kommer här.

Här har Jatte tagit bilden på bron från deras båttur med den karaktäristiska dimman vid bron.

Nu ikväll tog vi en tur i Chinatown och passade på att äta där med. Jag köpte mig lite kinesiskt Jasmine thé som jag sitter och smuttar på nu. Chinatown känns lite som en besvikelse, vi båda hade nog tänkt oss något annat.
En av gatorna bestod av turistanpassade affärer med kläder och prydnadssaker och nästan bara turister som strosade där - den andra huvudgatan var väl lite mer genuin med nästan bara kineser överallt och frukt/grönsaksaffärer och andra konstiga affärer där vi inte riktigt vet vad de sålde.
Det var ändå häftigt att gå omkring där och se en del riktigt fina kineshus. Man blir även faschinerad av alla dessa branta backar som finns överallt.

Nu ska jag umgås med familjen och avslutar med en familjebild från början av vår resa. Denna bild är från Sedona i Arizona. Kramar Kina och alla oss andra.