New York - så stort och ändå så litet !?!

Sista stoppet på resan. Från en stad till en annan. San Francisco känns förstås väldigt litet i jämfört med NY men vi har ju bara sett en bråkdel av båda städerna.

Den 4:e juli träffade vi min chef och kollega Robert och hans två söner på kvällen och hade tur att hitta ett ställe vi kunde äta på vid vattnet på väg till Fishermans Wharf där alla fyrverkerier skulle vara.
Kl. 20.30 skulle allt börja och vilket fyrverkeri sedan - i över 20 minuter så smälde de och skickade upp raketer i mest  blått, rött och vit förstås men ändå helt fantastiskt. Annars så såg vi inte något speciellt firande.
På morgonen åkte vi spårvagn och besökte den norska sjömanskyrkan som låg nära vattnet och hade en otrolig utsikt över San Fransicso bukten.

Utsikt från den norska sjömanskyrkan som också hade den svenska flaggan på sin balkong

Vi avslutade vår sista dag i SF med att åka till Golden Gate Park som ligger vid havet och passerade Heigts som är hippiekvarteren. Det var många tokiga och färglada byggnader och affärer. Slitna hus blandade med riktigt fina typiska SF hus längs bussfärden. Framme vid Golden Gate Park vandrade vi runt för att leta upp Japanese Garden och efter mycket letande och lite frågande så hittade vi den. Måste bara berätta att på vägen dit i parken så hade de gratis danslektioner i Lindy dance, se bilden från deras hemsida som vi stannade och tittade på. Det var häftigt och folk i alla åldrar dansade loss!! Tyvärr har vi ingen bild ifrån detta utan bara denna som jag har hittat på deras hemsida.
LindyinthePark.com header image 1

Till slut så fann vi i alla fall Japanese Garden som inte var något speciellt så efter ett litet tag gav vi oss av och åt i stället på ett trevlig indisk restaurang just utanför parken.

Glömde berätta att vi åkte till Alcatraz på eftermiddagen och vi hade strålande väder.
Det var en verkligen speciellt besök och man fick lyssna på allt som hade hänt i hörlurar och gå runt i fängelset.
Bilden ovan är utsikten mot San Francisco från Alcatraz ön.

På onsd. morgonen var det tidig start för att gå upp och åka till flygplatsen i SF, efter lite strul med incheckningen så var vi då äntligen på väg till sista stoppet på resan. 5.5 timme skulle flyget ta, men så vart det ju inte....för det var åska och oväder över NY och vi fick landa Allentown, Pennsylvania, några mil väster om NY för vi kunde inte cirkulera längre med planet och vänta ut ovädret. JFK flygplatsen var helt avstängd. Vid Allentown flygplatsen hade de tyvärr ingen service för United Airlines som vi flög med så vi kom sist i listan att få bensin och de hade ingen stege heller som passade vår flygplanstyp så det blev att vänta i planet - ingen fick gå av. Väntan gick ändå bra och vi landade till slut på JFK i New York vid 19-tiden på kvällen drygt 3 timmar försenade.

Vi fick väskorna riktigt fort trots att flygplatsen var full med plan som också hade väntat på att landa och efter en rolig taxi resa med en ung man från Bangladesh som pluggade på dagarna och körde taxi på kvällar och nätter extra. Som tur var, var detta hans 1:a pass för kvällen. Jag behöver väl inte nämna att han körde som alla verkar göra här i NY, fort som sjutton och efter lite letande hittade vi fram till vårt hotel, The pod hotel. När vi skulle checka in visade sig att vi inte fick plats i det rum vi hade bokat på hotels.se - det var alldeles för litet så vi fick lägga till lite och nu har vi en liten studio som är jättefin med ett jättesnyggt badrum och ett stort rum där vi sover. Vi bor jättebra med en massa restauranger, pubar
och affärer runt omkring.

Idag har vi vandrat runt lite och åkt upp till 80-våningen på Rockefeller center och sett NY från "ovan" - vilken fantastisk utsikt, vi hade klart väder och såg Central Park, Frihetsgudinnan, Empire State Building och mycket mer.

Utsikt från Rockerfeller - The Rock  med Empire State Building

Utsikten åt andra hållet mot Central Park

Vi gick vidare till Time Square där det var fullt med turister som man fick trängas vid. Barnen började bli lite sega, Therese har tyvärr haft huvudvärk och varit förkyld i några dagar så vi tog en sightseeing tur med buss och åkte runte hela Central Park samt Harlem medan en guide berättade om alla platser. Turen tog över 2 timmar och det var verkligen skönt att vila benen lite och sitta i solen på övervåningen på bussen och se allt i lugnt tempo. Imorgon ska vi åka vidare med samma buss och se södra delarna av Manhattan samt ta en båttur runt Manhattan och åka runt Frihetsgudinnan. Allt ingår i biljetterna vi köpte idag.

Fast man tar sig snabbt fram och runt i NY men att gå och se hela Manhattan tar lång tid. Jag tycker ändå vi har sett mycket bara idag.

Måste bara berätta att jag satt på planet hit bredvid en amerikanska från SF som jag pratade med lite på slutet av flygturen. Hon skulle jobba i NY idag och åka hem imorgon igen, gissa om min förvåning när hon ser mig precis innan vi ska kliva på sightseeing bussen idag på Times Square och säger att  - är det inte otroligt att vi möts igen!!!! Världen är ibland liten. Tänk att vi sågs igen i denna 9 miljonersstad.

Nu undar väl alla vad jag menar med att NY är stort men ändå litet, ja vad menade jag egentligen med det ???
Jag tänkte på att Manhattan är ändå så många olika stadsdelar och områden och alla är i sig inte så stora så man lär känna sina kvarter väl. Men om man lägger ihop alla olika områden, Greenwich, Meetpack, Upper East osv så blir det ändå så otroligt stort.

Allt känns jättebra i NY och jag vill absolut hit igen, dessa tre dagar kommer att gå alldeles för fort och det finns så mycket mer att se, så det är bara att börja spara och hoppas att man har råd med en långweekend någon gång i framtiden. Det ända som är negativt är att allt är ganska dyrt, ugnefär som Sverige och ska man äta fruktost, lunch och middag varje dag så rinner pengarna iväg!!

Hoppas att ni snart får lite bättre väder igen efter allt regnande, som säkert var välbehövligt, om inte så ska jag försöka ta det bra vädret i N Y med mig hem.

Många kramar Kina och familjen

Snart är det den 4th of July

Och det ska vi fira med alla amerikaner imorgon, undrar hur det blir.....?

Nu har vi varit några dagar i S F. Vi hade hyrbilen kvar den första dagen så vi gick upp i god tid och tog en tur på Lombard Street (den krokigaste gatan) och vi var helt ensamma - inga andra bilar där. Däremot var det en massa människor överallt som fotade och filmade och nästan stod i vägen för oss (trodde jag fast de stod på trottoaren vid gatan men eftersom den är så otroligt krokig så såg det ut som de stod mitt i gatan). Vi ska åka förbi där imorgon igen med spårvagn (cable car), som vi inte ännu har testat. Det verkar mest vara vi turister som åker i spårvagnarna. De lokala åker buss eller el-spårvagn (street car), som är mycket billigare !!!

Bild tagen när vi åker på Lombard street, tyvärr syns inte alla kurvor så bra....

Efter Lombard street så åkte vi över Golden Gate bridge och det var faktiskt riktigt bra väder så det blev många foton. Annars brukar bron vara gömd i dimma vid denna tid på året. Efter Golden bridge besökte vi Sausaulito som är en mysig liten stad med många gallerier och butiker samt tjusiga hus där de bor som har pengar. Vi strosade omkring där en stund men ingen av tjejerna var på något vidare humör så det vart ett kort stopp för mat.

Jatte och jag ville absolut inte hem på en gång så vi åkte vidare till Muir Woods, en nationalpark i närheten där de har de jättestora Redwood träden. Jatte, Therese och jag tog en promenad i den fina skogen och en del träd var verkligen enorma. Tydligen är denna park vanligtvis mycket välbesök och det är svårt att få tag i parkering, men vi hade inga problem. Det verkar vara så att där de har varnat i guideböckerna för välbesökta platser har det inte stämt nu när vi har besökt dessa platser. Kanske beror detta på lågkonjunkturen??

Efter Muir Woods åkte vi hemåt igen över Golden Gate och betalade vår broavgift och var på väg hem för att lämna bilen.
Men då tyckte jag vi skulle ta en sväng förbi Alamo Square, där de fina husen som visades i tv-serien Huset Fullt finns.
Alamo Square var verkligen en söt och fin park och husen likaså, från parken hade vi en strålande utsikt över S F och bukten bakom.

Den kända husraden från Huset Fullt och San Francisco skyline i bakgrunden

När vi vaknar sedan dag 3 utan bil - alltså idag så har Jatte och jag sovit på grannhotellet, eftersom det blev för trångt i vårt lilla hotellrum med 5 pers. Vi studsade upp tidigt och åt en usel typiskt lågpris hotellfrukost och gick sedan ned på stan och hittade ett litet ställe som sålde bra och billigt kaffe. Ungarna låg o snusade sin skönhetssömn på sitt rum och kl. 10 gick vi till dem och sa att det var dags att "upp och hoppa". Jag, Therese & Micha har varit och shoppat idag. Vi hittade inte så mycket att köpa, de mesta av kläderna i affärerna vi var i hade inget direkt som föll i smaken och ibland var det för dyrt och inte värt att släpa med hem. Vi köpte dock varsitt par Converse skor.
Jatte och Sofie gick till hamnen och tog sig en båttur. Ny bild på Golden Bridge kommer här.

Här har Jatte tagit bilden på bron från deras båttur med den karaktäristiska dimman vid bron.

Nu ikväll tog vi en tur i Chinatown och passade på att äta där med. Jag köpte mig lite kinesiskt Jasmine thé som jag sitter och smuttar på nu. Chinatown känns lite som en besvikelse, vi båda hade nog tänkt oss något annat.
En av gatorna bestod av turistanpassade affärer med kläder och prydnadssaker och nästan bara turister som strosade där - den andra huvudgatan var väl lite mer genuin med nästan bara kineser överallt och frukt/grönsaksaffärer och andra konstiga affärer där vi inte riktigt vet vad de sålde.
Det var ändå häftigt att gå omkring där och se en del riktigt fina kineshus. Man blir även faschinerad av alla dessa branta backar som finns överallt.

Nu ska jag umgås med familjen och avslutar med en familjebild från början av vår resa. Denna bild är från Sedona i Arizona. Kramar Kina och alla oss andra.

San Francisco - sista stoppet i Kalifornien

Hejsan, nu har vi varit i Yosemite utan någon direkt tillgång till internet, endast genom satelit som funkade si och så, så nu i San Francisco kan jag lugnt sitta på hotellrummet och blogga igen!!

Jag måste bara först berätta om vår ankomt till San Francisco (S F) innan jag drar uppdatering ifrån SLO.
Vi hade slagit in adressen på hotellet i GPS:en och ibland som sagt är det inte lätt att hänga med vid alla olika filer man ska välja när det är 6-filig motorväg och den delas upp i olika motorvägar och det går i ca. 100 km i timmen så vi körde lite fel precis innan Bay bridge över till San Francisco från Oakland på västsidan. Lite stressade och hetsiga så tog vi oss över och direkt in till finanskvarteren i S F och fullt med fotgängare och bilar överallt. Vi hade fullt sjå att kolla på GPS:en och försöka hitta vår gata, så äntligen visar GPS:en att vi är nästan framme och Jatte ska precis svänga vänster, då kommer en bil till vänster om oss och kör förbi i "180" och vi Jatte hinner precis bromsa och sedan fortsätter långsamt att svänga åt vänster men oops det var visst enkelriktat på den gatan. Alla människor stirrar och vi försöker försiktigt backa tillbaka till den trafikerade gata vi kom från. Då ser vi att det var ju en annan liten gata bara ett 50-tal meter längre fram vi skulle svänga in på. Efter lite knixande så är vi äntligen framme vid vårt lilla söta hotel. Det visar sig att vårt rum är SUPER litet och vi får knappt plats alla med två extra madrasser, som tur är finns det ett dubbelrum ledigt som Sofie och Micha får ta.

En bild på vår mästerchaufför i Pismo beach utan för San Luis Obispo

Efter lite putsande så går Jatte och jag ut en promenad och väljer tyvärr lite fel väg till turistinformationen och hamnar på gator där det dräller av uteliggare och annat skumt folk. Jag blir lite stressad igen och när vi kommer fram till turistinformationen så har det stängt. Vi var 5 min. för sena. Sedan visar det sig att vårt hotell inte alls ligger så dumt till, det gäller att välja rätt gator när man går till centrum för det finns kvarter bakom vårt hotell som är lite mindre trevliga. Uteliggarna är inte påträngande och gör ingenting men man blir lite förvånad att de är så många, en hel del tigger också och säljer en tidning typ. Situation Stockholm.

Nog om detta, nu måste jag ju berätta lite om resan efter SLO som var i Santa Cruz, en liten turiststad söder om SF vid en stor bukt. Jättetrevlig stad med många vackra hus med havsutsikt och en lång boardwalk med nöjesfält och stranden nedanför. Vi stannade där 2 nätter och vi fick se havsutter och hörde sjölejon i mörkret vid piren. Vi åkte även elbåt över en flod på vår promenad genom staden.

Sedan bar det vidare till Yosemite nationalpark och Hetch Hetchy som vår del av nationalparken heter, lite norr om själva Yosemite Valley (det de flesta tänker på när man pratar om Yosemite). Hetch Hetchy är en stor dal som är delvis dränkt och är nu en sjö och dammfördämning som försörjer San Francisco och andra delar i området med ström och färskvatten.

När vi kom dit på seneftermiddagen var det säkert  minst 35 grader och soligt ute, vi blev lätt chockade efter Santa Cruz där det kanske som mest var 25 grader.
På kvällen svalnade det av ordentligt så det blev inga problem att sova utan airconditon på rummet.
Jag, Jatte & Sofie gick upp tidigt (kl. 6) på morgonen för att åka till Yosemite Valley, som är större, har många fler turister och har högre berg, för att ta oss en titt innan alla turister hade vaknat. Tyvärr var det molnigt och ganska kallt så utsikten var inte så fin som vi hade hoppats på men det fanns vattenfall och fina bäckar och några enorma berg i granit  att se på. Vi har tagit lite bilder som ni kan se nedan. Tyvärr var Sofie lite krasslig så hon orkade inte hänga med på allt så vi åkte hemåt till vår lodge efter några timmar. Vi bodde jättetrevligt i en lite stuga med två sovrum.

Jatte och jag gjorde även en vandring själva på eftermiddagen efter en biltur till Hetch Hetchy (i den dalen där vi faktiskt bodde i) och tog fler härliga bilder, som också kommer nedan. Det var en underbar vandring i 6 km t&r till vattenfallet Wapama falls som var en riktigt underbar tur. Det var inte många turister och det var behagligt varmt ute och bäckar att tvätta sig och släcka törsten i.

Ett berg i Yosemite Valle som vi besökte på morgonturen

Jag dricker vatten och kyler av mig en lite bäck på väg till vattenfallet Wapama i Hetch Hetchy

Wapama falls i Hetch Hetchy - stod man rätt så fick man en avsvalnande dusch av vattenångorna ni ser i vänster av bilden

Samma vattenfall i en annan vinkel

Här är själva dammen (ganska stor) och röken är en skogsbrand, troligtvis anlagd av "park rangers" i naturvårdande syfte.

I morse vaknade vi i de lugna Yosemite och det verkade bli en ännu het dag, det var över 30 grader när vi åkte kl. 10 och nu är vi i storstaden San Francisco och här är det betydligt kallare och fullt med människor överallt. Kontrasten är ganska stor.
Receptionisten på vårt hotell sa att det var mycket varmare här än normalt, brrrr, vi frös som tokar när vi åt på the Cheesecake factory ikväll, vi satt ute på deras takterass och och hade väl värmen Yosemite i tankarna.....
Obs! Cheesecake factory som inte barahar efterrätter är kända för att ha bra mat och den var riktigt god (som omväxling till all snabbmat som man har tröttnat på sedan länge). Vi var ju även tvunga att pröva deras efterrätt - cheecake - och den var inte alls så god som den såg ut eller som vi hade trott. Så där ser man, vissa amerikanska rätter är bättre hemma.

Måste bara avsluta med en bild på ett litet sött djur som man hittar lite överallt här i Kalifornien. I Yosemite vimlade det av dem, speciellt när vi gick till vattenfallet igår.

Får jag presentera, herr jordekorre, denna bild är faktiskt tagen i San Diego

Så nu får jag ta och sluta och ta och hoppa i säng, tänk att jag har så svårt att få till det med korta texter. Hoppas att ni orkar läsa och har det fortfarande bra i värmen hemma. Tack för alla inlägg, fortsätt gärna med det, vi blir så glada av att läsa hur ni har det.

Kramar Kina och resten av gänget.