New York - så stort och ändå så litet !?!

Sista stoppet på resan. Från en stad till en annan. San Francisco känns förstås väldigt litet i jämfört med NY men vi har ju bara sett en bråkdel av båda städerna.

Den 4:e juli träffade vi min chef och kollega Robert och hans två söner på kvällen och hade tur att hitta ett ställe vi kunde äta på vid vattnet på väg till Fishermans Wharf där alla fyrverkerier skulle vara.
Kl. 20.30 skulle allt börja och vilket fyrverkeri sedan - i över 20 minuter så smälde de och skickade upp raketer i mest  blått, rött och vit förstås men ändå helt fantastiskt. Annars så såg vi inte något speciellt firande.
På morgonen åkte vi spårvagn och besökte den norska sjömanskyrkan som låg nära vattnet och hade en otrolig utsikt över San Fransicso bukten.

Utsikt från den norska sjömanskyrkan som också hade den svenska flaggan på sin balkong

Vi avslutade vår sista dag i SF med att åka till Golden Gate Park som ligger vid havet och passerade Heigts som är hippiekvarteren. Det var många tokiga och färglada byggnader och affärer. Slitna hus blandade med riktigt fina typiska SF hus längs bussfärden. Framme vid Golden Gate Park vandrade vi runt för att leta upp Japanese Garden och efter mycket letande och lite frågande så hittade vi den. Måste bara berätta att på vägen dit i parken så hade de gratis danslektioner i Lindy dance, se bilden från deras hemsida som vi stannade och tittade på. Det var häftigt och folk i alla åldrar dansade loss!! Tyvärr har vi ingen bild ifrån detta utan bara denna som jag har hittat på deras hemsida.
LindyinthePark.com header image 1

Till slut så fann vi i alla fall Japanese Garden som inte var något speciellt så efter ett litet tag gav vi oss av och åt i stället på ett trevlig indisk restaurang just utanför parken.

Glömde berätta att vi åkte till Alcatraz på eftermiddagen och vi hade strålande väder.
Det var en verkligen speciellt besök och man fick lyssna på allt som hade hänt i hörlurar och gå runt i fängelset.
Bilden ovan är utsikten mot San Francisco från Alcatraz ön.

På onsd. morgonen var det tidig start för att gå upp och åka till flygplatsen i SF, efter lite strul med incheckningen så var vi då äntligen på väg till sista stoppet på resan. 5.5 timme skulle flyget ta, men så vart det ju inte....för det var åska och oväder över NY och vi fick landa Allentown, Pennsylvania, några mil väster om NY för vi kunde inte cirkulera längre med planet och vänta ut ovädret. JFK flygplatsen var helt avstängd. Vid Allentown flygplatsen hade de tyvärr ingen service för United Airlines som vi flög med så vi kom sist i listan att få bensin och de hade ingen stege heller som passade vår flygplanstyp så det blev att vänta i planet - ingen fick gå av. Väntan gick ändå bra och vi landade till slut på JFK i New York vid 19-tiden på kvällen drygt 3 timmar försenade.

Vi fick väskorna riktigt fort trots att flygplatsen var full med plan som också hade väntat på att landa och efter en rolig taxi resa med en ung man från Bangladesh som pluggade på dagarna och körde taxi på kvällar och nätter extra. Som tur var, var detta hans 1:a pass för kvällen. Jag behöver väl inte nämna att han körde som alla verkar göra här i NY, fort som sjutton och efter lite letande hittade vi fram till vårt hotel, The pod hotel. När vi skulle checka in visade sig att vi inte fick plats i det rum vi hade bokat på hotels.se - det var alldeles för litet så vi fick lägga till lite och nu har vi en liten studio som är jättefin med ett jättesnyggt badrum och ett stort rum där vi sover. Vi bor jättebra med en massa restauranger, pubar
och affärer runt omkring.

Idag har vi vandrat runt lite och åkt upp till 80-våningen på Rockefeller center och sett NY från "ovan" - vilken fantastisk utsikt, vi hade klart väder och såg Central Park, Frihetsgudinnan, Empire State Building och mycket mer.

Utsikt från Rockerfeller - The Rock  med Empire State Building

Utsikten åt andra hållet mot Central Park

Vi gick vidare till Time Square där det var fullt med turister som man fick trängas vid. Barnen började bli lite sega, Therese har tyvärr haft huvudvärk och varit förkyld i några dagar så vi tog en sightseeing tur med buss och åkte runte hela Central Park samt Harlem medan en guide berättade om alla platser. Turen tog över 2 timmar och det var verkligen skönt att vila benen lite och sitta i solen på övervåningen på bussen och se allt i lugnt tempo. Imorgon ska vi åka vidare med samma buss och se södra delarna av Manhattan samt ta en båttur runt Manhattan och åka runt Frihetsgudinnan. Allt ingår i biljetterna vi köpte idag.

Fast man tar sig snabbt fram och runt i NY men att gå och se hela Manhattan tar lång tid. Jag tycker ändå vi har sett mycket bara idag.

Måste bara berätta att jag satt på planet hit bredvid en amerikanska från SF som jag pratade med lite på slutet av flygturen. Hon skulle jobba i NY idag och åka hem imorgon igen, gissa om min förvåning när hon ser mig precis innan vi ska kliva på sightseeing bussen idag på Times Square och säger att  - är det inte otroligt att vi möts igen!!!! Världen är ibland liten. Tänk att vi sågs igen i denna 9 miljonersstad.

Nu undar väl alla vad jag menar med att NY är stort men ändå litet, ja vad menade jag egentligen med det ???
Jag tänkte på att Manhattan är ändå så många olika stadsdelar och områden och alla är i sig inte så stora så man lär känna sina kvarter väl. Men om man lägger ihop alla olika områden, Greenwich, Meetpack, Upper East osv så blir det ändå så otroligt stort.

Allt känns jättebra i NY och jag vill absolut hit igen, dessa tre dagar kommer att gå alldeles för fort och det finns så mycket mer att se, så det är bara att börja spara och hoppas att man har råd med en långweekend någon gång i framtiden. Det ända som är negativt är att allt är ganska dyrt, ugnefär som Sverige och ska man äta fruktost, lunch och middag varje dag så rinner pengarna iväg!!

Hoppas att ni snart får lite bättre väder igen efter allt regnande, som säkert var välbehövligt, om inte så ska jag försöka ta det bra vädret i N Y med mig hem.

Många kramar Kina och familjen

Postat av: Karin

Kul att höra lite nyheter från er igen. Jag går in varje dag och ser om något nytt inlägg finns, jätteroligt med lite bilder och de långa texterna du skriver syrran! Ni verkar ha haft fullspäckade veckor därborta och hunnit med massvis. Det tar säkert sin tid att smälta alla intryck! SF verkar trivsamt och NY häftigt. Hoppas att man kan ta sig dit någongång, jag vill verkligen se den staden!!!

Här hemma vräker regnet ner, urtrist, men ok när man ändå arbetar. Håller tummarna för att vädret ska bättra på sig tills nästa vecka då semestern börjar. Vi får hoppas att solen vill följa med från NY. Erik sticker till Gothia på söndag, de tar tåget ner och han får det nog livat med alla grabbarna (de är 24 st samt 3 ledare). Vi kommer inte att åka ner för att heja, men man är bra sugen på att se några av matcherna.

Längtar till ni kommer hem på lördag! Ha så kul de sista dagarna i "the Big Apple"!

Puss och kram

Karin

P.s. familjen hälsar så gott.

2009-07-09 @ 07:54:35
Postat av: Mormor & Morfar

Hej allihop,

Tack Kina för att du fortsätter med dina fina och uttömmande skildringar, nu av SF och NY.

Det är inte utan att man kanske skulle åka till NY någon gång i framtiden.

Vi längtar också att få se er här hemma nu efter snart 5 veckors bortavaro.

Ha en bra hemresa.

Pussar och kramar

Mormor & Morfar

2009-07-09 @ 11:31:09
Postat av: anette

Hejsan på er alla!

Vilka häftiga bilder! Det skulle vara härligt att få åka till NY någon gång. Jag har nu arbetat min sista dag. Har nu 4 veckors ledighet framför mig. Vi hade en härlig dag på landet (vad fint ni har det) i tisdags. William blev glad att vi kunde komma så många och gratta honom. Det var ömsom regn och ömsom sol, men en massa stickande mygg. Såg att er kusin Erik åker till Gothia på söndag, det gör även Lovisa med sitt lag. De åker tåg ner och blir borta 1v. Kai och Evelina jobbar på nästa vecka. Evelina ska på Brittan i Globen på måndag. Wendela och jag blir själva några dagar och får hitta på något skoj. Nu har snart era fem veckor gått och ni kommer hem med massor av underbara minnen. Hoppas att vi kan ses snart.Kramar från StuvstaRosarna

2009-07-09 @ 17:55:00
Postat av: Håkan

Hej allihopa, oj vad ni har flitiga och skrivit om er resa. Det verkar ha varit en fantastisk tripp över en hel kontinent. Välkomna hem till regn och vindunk... Nu åker vi till Gardasjön och solar och äter god mat. Vi ses snart hoppas jag

2009-07-09 @ 21:26:42
Postat av: Familjen Gustafsson

Halloj!

Vilka fina bilder och som du skriver har man varit i NY vill en bara tillbaka. Välkomna tillbaka till Svedala. Som sagt regnet vräker ner och vi skulle börja tennisskolan idag men den blev intsälld så vi hoppas den kan komma igång imorgon. kram Lena